"Goddag - yxskaft"



Hamnade en stund framför TVn och såg debattprogrammet 18 mars med den geniala rubriken "Debatt". Diskussion om att Riksdagen sa ja till en flerpartimotion som innehåller krav på att Sverige ska erkänna folkmordet 1915 på armenier, assyrier/syrianer/kaldéer och pontiska greker.

Folkmord är avskyvärda oavsett var och när, men jag kan inte förstå varför Sveriges Riksdag ska börja med historebeskrivningar. De motiv som framförts för detta är inte övertygande. En ung kvinna ställde frågan till Carina Hägg, riksdagsledamot för (S) om VARFÖR Riksdagen ska fatta beslut om detta. Svaret blev att det varit ett starkt politiskt tryck i Riksdagen om detta. Snacka om svar av typ "goddag yxskaft"!
Om nån av läsarna ifrågasätter mitt engagemang för internationell solidaritet och mot folkmord så rekommenderas du läsa mitt inlägg från häromdagen om Halabja. Eller botanisera vidare bland äldre inlägg. Men politisering av historieskrivningen tycker jag inte det finns motiv för.

Apropå bloggrubriken om
yxskaft

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback