Glimt från mediainslag om Gottsunda m.m. hösten 2009 - del 1

01:31 | måndag 31 augusti 2009

Beredskap i Gottsunda

Bilvrak Gottsunda. Foto: August bergkvist

Polisen kommer att stärka sin närvaro i stadsdelen Gottsunda i Uppsala efter dom senaste nätternas oroligheter. Det stod klart efter förmiddagens extrainsatta möte med representanter från just polisen, samt kommunen, räddningstjänsten och hyresvärdar.

 Anders A Aronsson (FP) om läget
 Roger Hellström polisinspektör

Roger Hellström, projektledare för polisens förebyggande insatser i Gottsunda, säger att det måste bli ett stopp på bränderna och förstörelsen.

– Vi kommer att öka mängden poliser i området under kvällar och nätter för att undvika att det blir mer skadegörelse. Sedan är steg två att ta reda på vilka det är som har utfört de här brotten och se till att de får sitt straff för det.

Varför har inte fler poliser kommit till tidigare?

– Vi tycker att vi har haft en lagom polisiär resurs just när det gäller Gottsunda och Valsätra. Jag pratade med poliserna som jobbar riktat mot Gottsunda och de tyckte i torsdags att det kändes väldigt lugnt. De var både överraskade och naturligtvis frustrerade över att det här händer. Tyvärr så blossar sådana här händelser upp ibland och då gäller det att slå tillbaka det så fort som möjligt, säger han.

De fem senaste nätterna har bilar satts i brand, glasrutor krossats på skolor och i Gottsunda centrum, och polis och räddningstjänst har blivit attackerade med stenar när de har ryckt ut.

Polisens ökade närvaro i området märktes mycket tydligt under den gångna helgen. I natt cirkulerade en polishelikopter över området och polisbilar stod tidvis vid varje infart till Gottsunda i går.

– Jag var med några kompisar och vi såg åtta polisbilar efter varandra. Det här förstör Gottsundas rykte och kultur, berättar en ung Gottsundabo för Upplandsnytt.

– Jag känner mig inte särskilt trygg om jag skulle gå här, men jag är ändå inte särskild rädd för jag bor inte mitt i Gottsunda, säger en annan.

– Jag skyller på föräldrarna, om de finns, säger ytterligare en Gottsundabo.

Carolina Mårtensson är nattvandrande förälder i Gottsunda

– Man ser samma ungdomar ute varje fredag och lördag kväll, de gapar och svär åt oss nattvandrare.

Skulle föräldrarna kunna göra mer?

– Ja, börja nattvandra och synas till. Mina barn till exempel tycker inte att det är kul att vara ute och ränna eftersom jag nattvandrar, säger Carolina Mårtensson.

I dag har många nyhetsteam varit på plats i Gottsunda och både Sveriges Television och TV4 har fått bildäck punkterade eller sönderskurna.

Även anmälningar mot polisen har i dag lämnats in till Uppsalapolisen från ungdomar som anser att polisen gjort sig skyld till övervåld i samband med händelserna den senaste tiden.

Thomas Eriksson, biträdande chef för ordningspolisen i Uppsala, säger att det är en mycket snäv krets av ungdomar som ligger bakom oroligheterna.

– Man ska veta att det egentligen är ett litet gäng som är grovt kriminella, och som har valt en kriminell livsstil, som uppviglar och har en svans omkring sig.

Hur kommer det då sig att man inte har kunnat gripa någon ännu?

– Det här sker ju i olika omgångar. Så många poliser kommer det aldrig att kunna finnas i hela Sverige så att vi kan hindra sådana här saker.

Anders A Aronsson folkpartistisk ordförande i socialnämnden för barn och unga deltog på dagens extrainsatta möte om läget i Gottsunda.

- Det är naturligtvis fullständigt oacceptabelt att man inte ska få leva i lugn och ro och att ha den här typen av bråk. Mötet är till för att se på vilket sätt var och en kan bidra i sammanhanget, eftersom vi har ett gemensamt ansvar för att ha en trygg miljö i bostadsområdet.

Det har ju varit stora satsningar i Gottsunda ändå de senaste åren. Har de gett någonting?

- Generellt så tycker jag ändå att det bidragit till att lyfta fram allt positivt som görs i området och bryta en alltför negativ bild som fanns av området, säger han.

Mårten Nilsson
[email protected]

[email protected]
Cathrin Reth
[email protected]Chritine Odén


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback