Uppdrag24 - om att stärka Gottsunda

Uppdrag24 – om att stärka Gottsunda

 

 

För några dagar sedan var jag med om en spännande övning, det var som jurymedlem i tävlingen ”Uppdrag 24”. Totalt 40 studenter från olika utbildningar tog under 24-timmar fram nya kreativa förslag för Gottsunda. Det handlade om centrumförnyelse, stimulera företagande och förbättra boendemiljön. Alli i syfte att stärka varumärket Gottsunda. Byggföretaget NCC och Uppsala kommun stod för uppdraget. Drivhuset AB och studentorganisationen Aisec arrangerade tävlingen.

Resultatet blev tio rapporter med en lång rad mer eller mindre kreativa och realistiska förslag om hur stadsdelen kan förändras. Det vinnande laget ville bland annat se en skytrainbana mellan Gottsunda och Resecentrum och föreslog att badhuset byggs om till ett turkiskt spa.

Eftersom jag skulle dela ut förstapriset föll det också på min lott att formulera juryns motivering. Den blev såhär, nästan i Nobelprismotiveringsstil:

”Med allt från en visionär inledning till genomtänkta delar och detaljer fångades intresset; med konkreta exempel lyftes fram hur stadsdelens mångkulturella prägel är en stark resurs; utöver omdaningen av centrum utvecklades även idéer för förnyelse av bostadsbeståndet, av kulturverksamheten och av badet för attraktioner och aktiviteter, av utemiljöer och transportvägar samt av lokaler för företagande.
Sammantaget bildades av kreativa och nytänkande delar en stark helhet för Mötesplats Gottsunda.”

Nästan alla lagen föreslog småbutiker och smårestauranger i centrum, för att markera mångfalden och för att göra Gottsunda Centrum till ett spännande och attraktivt besöksmål. Alla de olika förslagen och idéerna tar vi med oss i det fortsatta arbetet inom Uppsala kommun och tillsammans med alla våra samarbetsparter med att utveckla Mötesplats Gottsunda. Gottsunda ska bli en alltmer attraktiv social, kulturell och kommersiell mötesplats.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback