Väskparad gav minnesfloder

Under helgen ägnade jag mig åt vinds- och källarröjning tillsammans med sönerna och f d hustrun. Det blir lätt mycket grejer kvar när man som jag har en tendens att spara på saker. Men jag har blivit bättre på att kasta, inte minst papper.
Det fanns en massa gamla väskor, portföljer och resväskor t ex, mer eller mindre slitna, mer eller mindre fula. Det är ju mode även i väskor. Några ville jag dock spara, väskor förknippade med diverse minnen och upplevelser, eller med affektionsvärde.
Min morfars gamla doktorsväska t ex, en sliten, brun läderportfölj från början av förra seklet. Morfar var inte doktor, utan trädgårdsmästare, han odlade väl sin jord i det som då var utkanten av Karlstad. Han odlade inte bara jorden, utan även själen, undrar hur många böcker han läste under sin levnad, skönlitteratur såväl som filosofiska verk och faktaböcker.
Men här fanns också portföljer, tygkassar och bagar från allsköns konferenser och resor. Från IOGT International World Congress i Zürich 1986 t ex, skulle man kunna berätta en hel del om. Från IOGT Cultural Conference i Colombo, Sri Lanka 1992, eller ICAA-kongressen i Calgary, Canada, undrar vilket år det var, eller ICPA i Nairobi, Kenya, 1982. Till den sistnämnda åkte jag och en kollega en vecka innan, så vi kunde åka på safari till Masai Mara Nationalpark. Parken gränsar till Serengeti nationalpark i Tanzania. Det var enormt att se savannen breda ut sig, hela Rift Valley, fullt med vilda djur. Sebror, elefanter, antiloper, giraffer, strutsar, norhörningar, flodhästar, schakaler, vårtsvin, de fula gnuerna i hundratusental och en hel del annat. En flock med tjugofyra lejon låg och dåsade i en sluttning, vi stannade med bilen bara några meter ifrån, men djuren låg tryggt kvar. Det gjorde de ju rätt i, vi hade enbart ambitionen att iaktta och fotografera. 
Ja, sådär kan minnena forsa fram bara genom att man ser en gammal konferensmapp. 
Men utslitna portföljer och resväskor fick nu ändå bege sig på en sista resa, till återvinningsstationen i Librobäck. 


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Vi vill se väskparaden i bildformat! Nykterhetsrörelseväskorna alltså.

Postat av: Anders AA

Ska fixa lite foton under kommande helg. /Anders AA

2006-09-12 @ 21:29:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback