Fin valdag!

Den gamla traditionen att partiföreträdare står och delar ut valsedlar utanför vallokalen, den är som sagt gammal, men knappast god längre. Det skulle räcka fuller väl att man höll koll på att alla valsedlar finns tillgängliga och är i god ordning. 

Jag startade söndagen valarbete kl 08 vid min gamla vallokal, matsalen i Domarringens skola, Uppsala. Tämligen få röstande de första två timmarna. Behållningen är att snacka med gamla bekanta bland övriga partiers utdelare, bl a centerpartiets kommunalråd i Uppsala, Lars O Ericsson.

Efter morgonpasset med utdelning hann jag med att öva fickparkering och start i backe med den äldre sonen vid ratten, i körkortstagningstagen. Dessutom fyllde han år på valdagen, så jag stack emellan med att baka bullar till födelsedagsfikat också, fast det fick bli en köpt tårta.

Eftermiddagspasset med valsedelsutdelning, vid Tunabergsskolan, gav också  tillfälle till intressant samtal, med Birgitta Dahl, riksdagens förutvarande talman, tidigare miljöminister m fl tunga uppdrag.  En av hennes döttrar, Kersin Kokk, är mycket engagerad och aktiv i IOGT-NTO i Uppsala, dessutom jobbar hon på IOGT-NTOs kansli som kommunikatör och arkivansvarig. Birgitta Dahl bodde med sin dåvarande man på Arken, Nykterhetsvännernas Studenthem i Uppsala, i början av 1960-talet, så där hade vi ännu en gemensam punkt. Själv bodde jag på Arken mellan 1973 och 1985. Numera är jag en av nio huvudmän i Stiftelsen Nykterhetsvännernas Studenthem. De ganska åldriga stadgar som gäller innebär att vi huvudmän utses genom ko-optation, dvs vi utser oss själva! Inte alla på en gång, men en tredjedel i taget väljs om eller någon ny kommer in, vartannat år. Lite märklig ordning, men det funkar.

Kommentarer
Postat av: Peter

Hur gick det komunvalet?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback