Rakt in i hjärteroten

Att läsa dagens tidning,eller snarare tidningar, tillhör min dagliga rutin. En ledig helg, som nu, när jag kan sitta i solskenet på balkongen och fördjupa mig i såväl lokala händelser i Uppsala, via Upsala Nya Tidning, som rikspolitik, världshändelser, kultur och annat via Svenska Dagbladet,  är därför en höjdare. Näringslivsbevakningen via Dagens Industri gör paus på söndagar,

Idag är det en speciell artikel, i SvD, som går utöver allt annat. Den handlar om Elisabeth Hydén, som SvDs redaktion följt under flera år sedan hon fick besked av läkare att hon drabbats av Alzheimer. Det är en stark, gripande serie, där Elisabeth och hennes familj valt att framträdahelt öppet och berätta om utvecklingen. Idag avslutas serien med reportage om när Elisabeth nu nyligen flyttade in på ett vårdhem för yngre Alzheimerdrabbade (personer under 60).
Artikeln är gjord med värme, man blir verkligen tagen av berättelsen. Anna-Lena Haverdahl, SvDs reporter, skriver närmast ömsint och fotona av Malin Hoelstad ger en extra dimension.
Länk till artikeln, även hela artikelserien finns på nätet:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13559617.asp

Alzheimerforskningen borde få mera resurser!

Kommentarer
Postat av: Peter

Ja, jag läste artikeln, den var mycket gripande. Alzheimerforskningen borde verkligen få mer resurser. Om vi ser hur Parkinsonsjukdomen har kunnat kartläggas så finns det stort hopp om ett botemedel eller bromsmedecin även för Alzheimersjuka.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback