Makt ger ansvar

Jag fick personligt brev från Göran Persson häromdagen. Det är inte varje dag man får brev från statsministern, fast han skrev i egenskap av partiledare. Ärligt talat tror jag inte det var så personligt, utan det var ett brev som skickades till många, hämtat från nåt allmänt brett register. Han Persson tyckte att jag skulle rösta på hans parti förstås. Nu är ju det inte aktuellt för min del, eftersom jag är aktiv kommunpolitiker för Folkpartiet Liberalerna, ersättare i Uppsala kommunfullmäktige, ordförande i Folkpartiets kommunförening i Uppsala m.m.
"Vårt mål är full sysselsättning" skriver han Persson. Det är ju bra, men det tror jag alla partier har som mål. Men vägen dit är lite olika. Han Persson hade inga åtgärder i sitt valpaket i fredags för att underlätta för företagare att anställa folk. Det hade väl varit på sin plats. Speciellt som arbetslösheten lär ligga på över 15%, när man räknar samman de officiellt arbetslösa och lägger till de som vill ha utökad arbetstid, de som är i arbetsmarknadsåtgärder m.fl. potentiella anställningsbara.
När nu han Perssons parti suttit vid makten så länge, så måste väl just han Perssons parti ha ett speciellt stort ansvar för hur Sverige utvecklats, rentav avgörande ansvar. Varför har han Perssons parti inte fått till det bättre? Eller är alla i han Perssons parti nöjda med hur det ser ut idag? Med bemanningen inom äldreomsorgen? Med lärartätheten, ledarskapet och den pedagogiska kompetensen  sammantaget i skolan? Med insatserna för funktionshindrade? Med situationen för de hemlösa? Med....?? Det är ju den som sitter vid makten som bestämmer inriktningen, gör prioriteringar, ska få till vettiga förutsättningar för den personal inom verksamheterna som engagerat sliter med sina uppgifter. Den inblick jag har i hur kommunal personal fungerar ska jag kommentera med ledning av någon av de kommande dagarna.

Upplevde för övrigt idag ett osedvanligt intensivt åskväder med tillhörande SKYFALL, mitt i Stockholm. Belysningen blinkade, blixtarna korsade varandra på himlavalvet, å åskan den knällde och knall. Mitt i naturkraften, trots att jag var inomhus, mitt i Stockholm city. Häftigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback