EBP, RCT och förbättringsfaktorer
Idag hamnade jag i ett hav av engagerade socialarbetare anställda av Uppsala kommun, hela stora salen i Missionskyrkan var fylld. Det var kommunens socialarbetardag, en tradition sedan tio år tydligen. Men för mig var det första gången, det faktum att en politiker deltog verkade tilldra sig visst intresse.
Förmiddagen ägnades åt evidens. Lars Oscarsson, professor i socialt arbete, Örebro Universitet, föreläste kring det kärnfulla temat ”Evidensbaserad praktik – en fråga om forskningen, den professionella erfarenheten och brukaren som kunskapskällor i vardagen.”
EBP betyder alltså evidensbaserad praktik, dvs integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens värderingar, förväntningar och förutsättningar i övrigt. Det är inte enkelt att forska om socialt arbete och framförallt inte om effekterna av olika behandlingsmetoder. Om man ska dra slutsatser måste man göra jämförande studier, låta en grupp prova en typ av behandling, samtidigt som man följer utvecklingen för en kontrollgrupp. Det är här RCT kommer in, Randomised Controlled Trial. Men för att man ska kunna dra några slutsatser måste det vara stora försöksgrupper. I forskning om socialt arbete och i beteendevetenskap är det så många variabler som inte går att styra eller kontrollera.
Det var i vart fall en hel del intressant att ta med sig till diskussionerna om hur vi utvecklar Uppsala kommuns socialtjänst.
Jo, det var ju det där med förbättringsfaktorer också, i psykoterapi och psykosocialt arbete. De specifika faktorerna, som val av behandlingsmetod t ex, har liten inverkan på slutresultatet. Det som betyder mest är externa faktorer och hur relationen mellan behandlare och klient fungerar.
Under eftermiddagen var det Åsa Linderborg som fastnade mest i minnet. Hon är författare och kulturskribent. Hennes berättelse om uppväxten i Västerås, med pappan som fick allt värre alkoholproblem, var gripande.
Socialarbetardagens avslutning och festen i Saluhallen på kvällen visade på bredden i medarbetarnas kompetens. Det var flera goda sångfåglar och musiker som visade sina talanger.
Dagen var också den sista i tjänst i Uppsala för IFO-chefen Mary Nilsson. Efter 22 år i kommunen går hon nu över till Socialstyrelsen. Mary har varit bra att samarbeta med, även om åsikterna emellanåt skiljt sig mellan oss på uppdragssidan och de från produktionen.
Visionerna är inte censur (Uppsala Prides svar)
I år kommer ämnen som transkamp, vithet, funktionalitet, surrogatmödraskap, queer och globalisering, rosa pengar och mycket annat att diskuteras. Det blir en bred repertoar där vår ambition är att många olika röster ska få bli hörda.
Ledande folkpartister har 27/3 skrivit en debattartikel i UNT. Där skriver de att de kanske inte kan vara med på Uppsala Pride festival för att de inte gillar vår vision. De kallar oss för "exkluderande" och skriver att vi är "kidnappade av den yttersta vänsterkanten". Det är tråkiga beskyllningar, och inget som vi känner igen oss i.
Vi vill att Uppsala Pride-festival ska erbjuda en frizon från rasism, sexism, hbt-fobi och andra sorters diskrimineringar. Därför måste vi ha en vision där vi berättar vad festivalens inriktning ska vara så att vi kan neka föredrag som inte känns relevanta på festivalen.
Så här gör alla festivaler och alla är välkomna så länge de inte aktivt motarbetar festivalens syfte. I visionen skriver vi även att "vi inte vill censurera, utan hjälpa och utveckla idéer för att skapa ännu intressantare och djupare diskussioner".
Att folkpartiet har valt att inte ha någon programpunkt på Uppsala Pride får stå för dem. Vi har bjudit in dem till flera möten och vi har aldrig nekat något politiskt parti att arrangera en programpunkt på festivalen.
Vi kan också påpeka att Folkpartiet faktiskt kommer att vara med på festivalen. Författarna till insändaren verkar inte ha informerats om att deras toppolitiker och tredje namn på EU-listan Cecilia Wikström kommer att medverka i en politikerdebatt. Det var Uppsala Pride som bjöd in henne, liksom vi bjöd in alla andra partier som har en representant i EU-parlamentet.
De partier som kommer att vara representerade på festivalen är Folkpartiet, Junilistan, Centerpartiet, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Feministiskt initiativs antirasistiska medlemsgrupp och Gröna studenter.
Vidare ogillar Folkpartiet att vi är kritiska till att kapitalistiska strukturer styr arbetet med mänskliga rättigheter.
För oss är det självklart att mänskliga rättigheter har ett egenvärde och inte ska vara beroende av en marknad. Vi vill vara en oberoende festival som kan hävda mänskliga rättigheter, det är en grundförutsättning för att kunna bedriva ett demokratiskt arbete.
Det känns därför olustigt när Anders A Aronsson med flera berättar för oss vad vår festivals agenda bör vara. Om han vill påverka festivalen borde han komma på våra möten och vara med i de demokratiska beslut som tas.
Vi tycker att det är underligt att inte representanter för Folkpartiet kontaktade oss tidigare med sin oro, utan i stället väljer att på dagen vi satt som deadline för att anmäla programpunkter skriva en kritisk debattartikel i UNT.
Sissela Nordling Blanco
Anna Göthner
Jonas Göthner
Thomas Karlsson
Kommentarer till samordningsgruppens svar
Några klarlägganden och korrigeringar:
Sissela m fl skriver: "Att folkpartiet har valt att inte ha någon programpunkt på Uppsala Pride får stå för dem."
Fel, Folkpartiet har anmält program.
Redan två veckor innan anmälningstiden för seminarier och arrangemang gick ut skickade Folkpartiet en förfrågan om hur uppläggningen av medverkan för den som vi bokat in, riksdagsledamot Barbro Westerholm (FP), skulle kunna ske på bästa sätt ur Uppsala Prides synvinkel.
Men upptäckten att vi skulle tvingas agera efter Uppsala Prides vänsterrevolutionära agenda gjorde oss tveksamma.
Sissela m fl skriver vidare: "Det känns därför olustigt när Anders A Aronsson med flera berättar för oss vad vår festivals agenda bör vara. Om han vill påverka festivalen borde han komma på våra möten och vara med i de demokratiska beslut som tas."
När och var och hur togs det s k demokratiska beslutet om visionen?
Jag har varit medlem i Uppsala Prides nätverk sedan början av 2008 och får alla (?) e-postutskick om de träffar som ordnas, dessutom varit med på flera möten. Sedan augusti 2008 till och med mitten av mars 2009 har det kommit inbjudan till utvärdering om Priden 2008, till en interaktiv eftermiddag om queerfeministiska utopier, det har kommit ett infomail om en kväll om ento-porr, inbjudan till ett stormöte på en timme med info om Pride 2009, samt nu i mitten av mars ett infomail där det bl a stod:
"Uppsala Pride har skrivit en vision som ligger till grunden för allt vi arrangerar och som alla våra samarbetspartners måste agera efter när de samarbetar med oss."
Här finns helt plötsligt en vision, som "Uppsala Pride" har skrivit. En spökskrivare eller vem?? Vilka??
Jaha, javisst, jag har ju glömt den speciella communityn för Uppsala Pride, med 159 anslutna, det måste vara där som diskussionerna om visionen har förts! Jag loggar in och kollar, har inte varit inne där på ett tag (blev medlem i början av 2008).
Nähej, här var inte heller debatten. Senaste inlägget på communityns förstasida är daterat 21 september 2008. Ingen grupp är inriktad på visionsarbete, ingen diskussion i något forum.
När och var och hur togs det s k demokratiska beslutet om visionen? I Uppsala Prides politbyrå??
Det är förstås OK att Uppsala Pride formar en vision, men försök inte att få det att framstå som att visionen varit föremål för en bred diskussion och demokratiska beslut.
Eller har det sänts ut kallelse till nätverket? Varför har den i så fall inte gått till alla? Eller ens lagts ut i communityns forum?
Genmälet från Uppsala Prides samordninggrupp bemöter inte FPs viktigaste kritikpunkter, att alla samarbetspartners måste agera utifrån visionen samt att visionen är tydligt vänsterinriktat revolutionsradikal. Istället har Uppsala Pride ändrat texten på sin hemsida till en mildare variant om att utgå från vänstervisionen, men man vill inte censurera. Ett steg i rätt riktning.
En annan fråga som kvarstår är hur t ex Studieförbundet Sensus, TCO-rådet och Studentprästerna kunnat ställa sig bakom den vänsterinriktade revolutionsradikalismen i visionen. Men nu har som sagt kraven på de medverkande organisationerna mildrats. Det gav resultat att skriva och protestera!
Anders A. Aronsson
Uppsala Pride har kidnappats av yttersta vänsterkanten
Pridefestivaler är en fantastisk möjlighet till party och politik på samma gång. Den gemensamma nämnaren är att samla människor som tar ställning för en värld där förtrycket av homosexuella, bisexuella och transpersoner är historia.
Oavsett om man är vänsterbög eller kapitalistflata ska man vara välkommen.
Så verkar det inte bli på Uppsala Pride 2009. Tvärtom har Uppsala Pride formulerat en vision som "alla våra samarbetspartners måste agera efter när de samarbetar med oss", och som är ett extremt smalt vänstermanifest.
Visionen handlar om revolution och antikapitalism. Det talas om att "välfärden rustas ner" och om att "de normer som tvingar oss in i ? kapitalistiska ? strukturer är livsfarliga".
Visionen fördömer också "det våld som legitimeras av stater och myndigheter", bland annat Arbetsförmedlingen (!).
Vi liberaler har inget emot att delta på samma Pridefestival som våra politiska meningsmotståndare, tvärtom. Själva poängen med Pride är att alla röster ska kunna höras. Men det som ordnas i Uppsala verkar inte vara en äkta Pride, utan en vänsterpolitisk hbt-festival med revolutionsromantik på schemat.
Den svenska hbt-rörelsen har genom sin historia präglats av tvärpolitiskt samarbete. Drömmen om att människor ska slippa diskrimineras på grund av sin sexuella läggning går utanför de politiska ideologierna.
Vi liberaler kan inte annat än beklaga att Uppsalas största hbt-evenemang verkar ha kidnappats av den yttersta vänsterkanten. Om inte Uppsala Pride backar från kravet att alla medverkande ska underordna sig deras egen vänsteragenda, så kan vi inte medverka.
Anders A Aronsson
ordförande Folkpartiets kommunförening i Uppsala
Martin Andreasson
ordförande hbt-liberaler
Ulrika Nettelblad
ordförande Liberala Ungdomsförbundet Uppsala
Oskar Lindbom
Liberala Ungdomsförbundet Uppsala,
Joakim Rönnbäck
Liberala Ungdomsförbundet Uppsala
UNT 27/3 2009
Vänta inte!
Uppdrag24 - om att stärka Gottsunda
Uppdrag24 – om att stärka Gottsunda
För några dagar sedan var jag med om en spännande övning, det var som jurymedlem i tävlingen ”Uppdrag 24”. Totalt 40 studenter från olika utbildningar tog under 24-timmar fram nya kreativa förslag för Gottsunda. Det handlade om centrumförnyelse, stimulera företagande och förbättra boendemiljön. Alli i syfte att stärka varumärket Gottsunda. Byggföretaget NCC och Uppsala kommun stod för uppdraget. Drivhuset AB och studentorganisationen Aisec arrangerade tävlingen.
Resultatet blev tio rapporter med en lång rad mer eller mindre kreativa och realistiska förslag om hur stadsdelen kan förändras. Det vinnande laget ville bland annat se en skytrainbana mellan Gottsunda och Resecentrum och föreslog att badhuset byggs om till ett turkiskt spa.
Eftersom jag skulle dela ut förstapriset föll det också på min lott att formulera juryns motivering. Den blev såhär, nästan i Nobelprismotiveringsstil:
”Med allt från en visionär inledning till genomtänkta delar och detaljer fångades intresset; med konkreta exempel lyftes fram hur stadsdelens mångkulturella prägel är en stark resurs; utöver omdaningen av centrum utvecklades även idéer för förnyelse av bostadsbeståndet, av kulturverksamheten och av badet för attraktioner och aktiviteter, av utemiljöer och transportvägar samt av lokaler för företagande.
Sammantaget bildades av kreativa och nytänkande delar en stark helhet för Mötesplats Gottsunda.”
Nästan alla lagen föreslog småbutiker och smårestauranger i centrum, för att markera mångfalden och för att göra Gottsunda Centrum till ett spännande och attraktivt besöksmål. Alla de olika förslagen och idéerna tar vi med oss i det fortsatta arbetet inom Uppsala kommun och tillsammans med alla våra samarbetsparter med att utveckla Mötesplats Gottsunda. Gottsunda ska bli en alltmer attraktiv social, kulturell och kommersiell mötesplats.